Anchor Brewing Liberty Ale

Jag gillar amerikanska öl. Efter Red Seal Ale och Brother Thelonius så är jag frälst. Säga vad man vill om jänkarna, men de kan brygga öl.

 

Till färgen är den grumlig, med lite gult inslag. Skummet är sådär, inget att hetsa upp sig då det faller ihop nästan direkt. Den ger ett betydligt tjockare intryck än vad den faktiskt är.

 

Första sniffet: Malt och humle. Humledoften är ganska kraftig, och med en dragning åt det beska hållet. Det är som ni då kanske förstår humlen som dominerar, men du kan också hitta en strimma av frukter, som rider rätt så bra tillsammans med det övriga.

 

Den är fyllig till smaken, och välbalanserad. Humlen som utlovades i dofterna kommer till sin fulla rätt och blandar sig med malt och en viss fruktighet i eftersmaken. Det jag saknar är dock lite beska i det hela, som kan ge den lite mer pondus. Just nu tycker jag den slinker ner i haslen utan att lämna några större intryck. Missförstå inte, jag gillar smaken, men den skulle ha varit godare om den hade lite mer styrka.

 

Låtval: Eagle Fly Free (Helloween)

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga

 

Sammanfattning

 

5.9% alcohol och 17 kr för en flaska på 33 cl. Det är en god öl, det finns bättre. Jag köper mycket hellre en Leffe Blonde för en krona mer. Den är dessutom ett av världens bästa öl. Men Liberty Ale är bra. Gillar du ljusa lager så kommer du att falla som en fura, då den påminner en del om lageröl. Här får du dock med lite mer smaker och framförallt en högklassig Humlesmak. Gillar du mörka öl... Det finns bättre.

 


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Grymt låtval!!!

2009-01-17 @ 20:29:10
URL: http://www.winkvist.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback