Brother Thelonious

Brother Thelonius är helt klart den coolaste flaskan jag har sett. En mörk flaska med en stilfull bild av en jazzmusiker som sitter med ett glas öl i handen, och en dödskalle i knät. Mega!

 

Jag provaden denna på ölprovningen senast, och gav de då direkt högsta betyg, utan att tveka. Hoppas den motsvarar förväntningarna jag har på den idag. Kan bli svårt... Jag delar inte ut 5 i betyg hur som helst.

 

Detta öl är en hyllning till jazzmusikern Thelonious Monk, som var verksam i mitten av 1900-talet. Bryggeriet, North Coast, donerar en del av vinsten till ”the institution of Jazz”. North Coast är verksamma i San Fransisco, och firade 20 år i år.

 

Fan ni skulle bara veta hur mycket jag har längtat efter denna öl. Men det har kommit emellan en massa saker såsom vinterdäck, städning och trevliga telefonsamtal. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge säger dom ju... Bullshit, jag skulle ha mått mycket bättre om jag hade kunnat dricka den såfort jag kom hem. På Fredagar ska man slippa bry sig om något annat än vad för slags öl man ska dricka. Ska planera det så i framtiden.

 

Den är mörkt bärnstensröd till färgen, och med ett skum som tar upp 4/5 delar av glaset! Det är kompakt och med en brunaktig ton. Och ja jag blir nästan sexuellt upphetsad av det, det är så vackert! Såhär skulle alla öl se ut. Då skulle nog iofs hela världen vara alkoholister. Men vackert är det.

 

Jag greppar inte riktigt doften. Den är väldigt komplex, med en hel himmel av olika trevliga dofter. Den har en mörkt, fruktig doft och ett kraftigt rostat inslag. Mörk choklad märks också. Jag gillar rostat i dofterna, och denna är verkligen kraftfull. Den är nästan lite för dominerande, den slår nästan ut allt annat om man inte tar sig tid att känna efter. Skulle man inte dricka ur ett kupat glas så skulle rostat antagligen vara det enda man kände. Så ta det för vana när ni dricker öl, drick ur ett kupat glas. Dels fokuseras dofterna mer, dels ser det mer sofistikerat ut.

 

Till smaken är den lätt fruktig, med smak åt druvhållet. En liten sötma märks av, men neutraliseras ganska fort av beskan, som dröjer sig kvar länge och utvecklas i eftersmaken. Mörk choklad finns här också, och ger ytterligare en dimension till detta fantastiska öl. Den har en kraftig, generös smak och det märks att den ligger på 9.0%.

 

Låtval: Grey (Ani DiFranco)

 

Betyg: 4 @ av 5 möjliga

 

Sammanfattning

 

En ny favorit. Passar mig perfekt. Den lätta fruktigheten kombinerat med tunga inslag av beska och choklad är en lyckad kombination, och särskilt eftersmaken dröjer sig länge kvar, både i min hjärna och i min strupe. På flaskan står det ”Belgian style abbey ale”, och visst påminner den litegrann om belgiska trappistöl, men inte så att man kan förväxla dem. Thelonious brother har faktiskt en unik smak, och behöver inte jämföra sig med belgiska öl för att få sympatier. Det räcker att ta en klunk så är man fast. Priset ligger på 24.90 kr för 33 cl, vilket får anses vara överkomligt.

 

Detta öl passar säkert mycket bra efter en stadig måltid, eller bara som ett avstressande inslag i en annars på tok för sönderstressad tillvaro. Rekommenderas till alla! Låt den stå i kylen ca en halvtimma innan servering.

 

Vänner,

 

Skål!

 

Och glöm inte:

 

När vi har druckit alkohol så kör vi inte bil, och ringer inte samtal till den person våra hjärtan klappar för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback