Primátor Premium Dark

En tjeckisk öl som jag aldrig har druckit förut. Premium Dark låter ju som någonting i min smak, och tjeckerna är duktiga på att göra öl. Det bästa de har åstadkommit enligt mig är Zlatopramen Half’n’half, som det snart kommer recension på.

 

Den har en tjock, svartbrun färg med ett poröst skum som har en jämn höjd och en brunaktig ton. Den liknar en stout, vilket enligt mig inte är bra. Tack och lov så dömer man ju inte öl efter utseendet.

 

Den har djupa aromatiska toner av mörk choklad, och en rostad ton. Lite kaffeaktig också, men inte utmärkande. Doften är fin och fyllig, och jag har svårt att sluta lukta på den. Det är nånting med dofterna av mörka öl... De är underbara. Kan ingen göra doftljus som luktar som mörka öl? Wow det vore underbart att få lukta på detta jämt.

 

Kaffe, mörk choklad och fudge. Hyfsad beska och lite söt malt. Mycket bra, men lite för svag. Gör den lite kraftigare så har man en riktigt, riktigt bra öl. Just nu är den bra, men inte mer.

 

Låtval: Romeo and Juliet (Dire Straits)

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga.

 

Sammanfattning

 

Den är för svag. Smaken är bra, men jag saknar kraften som riktigt bra öl har. Denna känns som en folköl. Prova den med mörk choklad till, då kompletterar den riktigt bra.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback