Mackmyra Special 01: Eminent Sherry

Det var lite jobbigt att be om ledigt för att stå och köa för en Whisky. Jag var ute i god tid dessutom, en hel månad i förväg bad jag om ledigt för att säkerställa att det skulle gå. Så den 1 December stod jag utanför systemet klockan 08.00 för att stå i kö för att köpa en Whisky. Och jag var inte ens först på plats.

 

Men jag fick mitt exemplar och var nöjd över det. 678 kr för 70 cl. Jag lekte med tanken först på att inte ppna den, så att man kunde sälja den något år senare och kanske tjäna en slant. Men sen kom jag på att jag har fan inte köat för pengarnas skull. Dessutom tror jag inte att vinsten skulle ha blivit så stor. Några hundringar kanske, som mest en tusenlapp.

 

Den doftar friskt av ljuv vanilj. Vid sidan om vaniljen hittar du ganska klara dofter av smörkola och lite nötter. Även ett visst sherry-inslag finns, men det är såpass litet så att man verkligen får anstränga sig för att hitta det. Sen var det en doft också som jag inte kunde placera riktigt, men så plötsligt så stod det klart. Mandelmassa! Låter väl inte som någon optimal doft, men jag tycker den gjorde sig bra där.

 

Till smaken är den lätt fruktig. Även här finns det ett friskt vanilj inslag som följs åt av nötter och smörkola. Att de har döpt denna till Eminent Sherry kan jag inte riktigt förstå, då den knappt finns där. Är det en sherry-whisky man är ute efter så är det inte denna man ska köpa. Den är lite syrlig till konsistensen, och allting balanseras upp av ett citrusinslag.

 

Låtval: Luft (Dia Psalma)

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga

 

Sammanfattning

 

Mackmyra har någonting på G här. Jag gillar deras färdiga buteljeringar, och framtiden med lite kraftigare, rökiga whiskys ser grymt spännande ut. Men de slår mig inte med häpnad. Eminent Sherry är en trevlig bekantskap, men det är inte det jag längtar efter när jag kommer hem efter jobbet en Fredag. Mackmyra rider mycket på det faktum att det är svenskt, det är därför vi köper det till stor del. Jämförelsevis så kostar en 18-årig Highland Park 543 kr, och där snackar vi en grym whisky. Varför man då ska betala 678 kr för denna, om man bortser från att den är svensk, det förstår jag inte. Jag ångrar inte köpet, men skulle det inte ha varit en Mackmyra så skulle jag aldrig ha köat för den. Trist men sant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback