Hell

Första gången jag drack Hell var med brorsan sommaren 06. Då protesterade jag efter de första klunkarna, men sen tystnade jag och njöt. Det krävdes att smaken skulle gå in i strupen ordentligt för att man skulle uppskatta den. Nu har jag inte druckit Hell på säkert ett och ett halvt år, så detta ska bli spännande.

 

Såfort jag öppnar flaskan så rusar skummet till och vill komma upp. Snabbt fram med glaset och häll upp. Skummet är härligt vitt och fluffigt och tar upp majoriteten av glaset innan den lägger sig rätt så snabbt. Hell har en djupt gyllenbrun färg, och är inte alls lika klar som lageröl annars brukar vara. Det ser väldigt lockande och jag får associationer av en fjällstuga en skön sommarkväll. Gärna på en altan.

 

Det första jag hittar bland doften är den kraftiga humlen som nästan dominerar ölen. Humlen följs åt av en aromatisk beska som i sin tur ackomponjeras av ljust knäckebröd och frukter. Jag tycker den är svårsmält, det måste jag erkänna. Inte så att jag inte gillar den, utan snarare att jag tycker de utmärker sig så mycket mot för andra öl. Vilket förstås bara är bra.

 

Törstig idag. Beskan är grym verkligen. Den utmärker sig hela vägen från start till eftersmak med en aggressiv ton som aldrig ger sig. Det ljusa knäckebrödet hittas också på en gång, liksom humlen förstås. Även om humlen får mindre smak än jag räknat med efter den saftiga doftuppvisningen. Smaken är verkligen kraftig och den gör sig ständigt påmind, vilket skiljer den från många andra lageröl som kan vara ganska anonyma. Hell är inte blygsam, utan för ett jävla liv. Du är alltid medveten om att du dricker en Hell.

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga

 

Låtval: Highway to hell (AC/DC)

 

Sammanfattning:

 

Hell växer för varje klunk du tar. Första tredjedelen är den kritiska för de som inte är van den. Risken finns att du svär över hur den smakar, men håll ut! Jag lovar, plötsligt gör den för din strupe vad guld gör för din plånbok. Hell dricker jag gärna på sommaren, som första öl innan man ska ut och regera krogen. Den rockar verkligen din värld när du dricker den vilket sätter sin prägel på resten av kvällen. Hell regerar! Dock lite dyr (22.30 kr a’ 50 cl) tycker jag. Alkoholhalten ligger på 5.1%.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback