Duvel

Duvel var den andra belgiska ölen vi drack. Uppmuntrade efter vår blixtförälskelse i Chimay så var det dags för Duvel nästa gång. Duvel gillade jag inte speciellt mycket just då, vill minnas att jag tyckte den var på tok för bitter och besk för min smak. Det var dock länge sedan, och många öl har runnit ner i strupen sen dess, så nu kör vi igen!

 

Duvel lanserades 1923 under namnet Victory Ale. Inspirerat av engelsmännen så var målet att få fram en pale ale liknande öl, dock med sin egen karaktär. Det tog 5 år av experimenterade innan receptet blev det rätta. När arbetarna bjöds att smaka så var det en herre som sa ”da´s nen echten duvel” (det var mig en riktig jävel). Och så fick den sitt nuvarande namn. Den bryggs av Brouwerij Duvel Moortgat NV.

 

Jag inviger dessutom mina nya ölglas idag, vilket känns skoj. De är rätt så små, men de passar sitt syfte bra. Till färgen är den gyllenblek, nästan lite cideraktig till utseendet. Skumkronan tornar upp sig direkt, men sjunker snart ihop tyvärr.

 

Den har en förvånansvärt svag arom. Humlen finns dock där liksom en liten söt maltig ton. Den är lite bitter till doften också, men inte så att det stör. Det är det enda jag lyckas lokalisera ur detta kraftpaket.

 

Jag säger bara en sak: Humlebeska! Duvel är fylld av humle som balaneras upp av beskan och en rund maltighet. I eftersmaken kommer ett fruktigt citrusinslag in, vilket tar bort den värsta udden av humlen. Den är kraftfull, och med en lång och förvånansvärt mild, generös eftersmak. Själva smakupplevelsen kan sammanfattas som att du fylls upp av hela smaken, och att den håller i sig längre än vad man väntar sig.

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga.

 

Låtval: Black Sabbath (Black Sabbath)

 

Sammanfattning

 

En öl med lite krut i. Inte för mesar. Jag gillar den själv, men har varit med om bättre. Dock tycker jag helt klart att den är värd ett köp. Jag kommer själv köpa den fler ggr, men den är inte lika bra som andra belgiska öl. Men bjud hem grabbgänget och ladda upp steron med lite brutal hårdrock och drick Duvel till. Det kommer jag att göra så snart som möjligt. Alkohol 8.5%. Pris 23.30 kr.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback