Chimay blå

David hade fått nåt tips om ett bra öl som hette Chimay. Fram tills dess hade jag istortsett bara druckit lageröl, och jag gillade inte riktigt mörka öl. Det var en Julikväll, och vi var lite spända. Men vi tog den första klunken under absolut tystnad. Smakade den riktigt. Vi sa inte ett ord, vi bara log i hemligt samförstånd. Jag räknar mina dagar efter det numera. Före Chimay och efter Chimay. Jag bryr mig inte längre om hur gammal jag var vid ett speciellt tillfälle, jag bryr mig bara om det var före eller efter. Chimay. Guden i mitt liv. Det är nu 3 år sen.

 

Jag älskar verkligen känslan av att hälla upp en öl i ett glas. Man är lika förväntansfull varje gång, och slås alltid över hur skönheten i en vacker öl. När skummet börjar stiga, det är då mitt leende brer ut sig. Ett stort lyckligt leende som snart ska släckas då jag tar första klunken. Chimay har en mörk kopparaktig färg, med ett högt poröst skum som sprakar inbjudande. Den är så fin. Jag blir lika förälskad varje gång jag häller upp den. Om jag aldrig hittar kvinnan i mitt liv, så vet jag då att jag alltid hade Chimay. Och det är faktiskt ett fullgott substitut. Okej, det går inte att ha sex med Chimay, men Chimay kan ha sex med dig. Det har den nämligen varenda gång du låter den rinna nedför strupen. Du får en invändig orgasm som få tjejer skulle kunna matcha att ge.

 

Chimay dricks med fördel ur ett litet, kupat glas som fokuserar aromerna. Den har en lätt fruktig doft, som spelas mot en ganska kraftigt rostad ton. Choklad märks också, liksom en viss beska. Allting i en underbar symbios.

 

Se för fan till att du inte nyss har ätit eller druckit något som skulle kunna förstöra smakupplevelsen. Det är ett helgerån. Smaklökarna ska vara neutrala, och bra musik höjer stämningen en hel del. Den smakar av mörka frukter, ackomponjerat av farinsocker och choklad. Den är även lite bränd till smaken i skymundan, och det är det som är det lilla extra i det här fallet. Helt underbar är den. Djupt fyllig och smeksam, och det är svårt att tro att den ståtar med en alkoholhalt på 9%, då den är förvånansvärt mild. Och ändå så kraftfull. Det är när du dricker den här som du verkligen förstår skillnaden på öl och öl. En Chimay räcker gott och väl för att jag ska vara nöjd med ölen en kväll, det behövs inga fler. Givetvis slutar det aldrig där, men det jag menar är att en Chimay motsvarar 4-5 vanliga öl.

 

Låtval: You had time (Ani DiFranco)

 

Betyg: 5@ av 5 möjliga

 

Sammanfattning:

 

Kommentar överflödig. Köp bara. 27.60 för 33 cl, men det är det värt. I detta fallet är det till och med prisvärt, så bra är den. Jag köper inte Chimay ofta, bara vid lite finare tillfällen. Chimay ska för mig aldrig bli en vana, utan en belöning. Det ska vara speciellt att dricka Chimay. Och det är det också.

 


Kommentarer
Postat av: Fredrik Winkvist

Jag skrattade lite för mig själv när jag läste din kärleksförklaring =P. Har du fått dina Chimay-glas ännu tro?

2009-01-25 @ 19:28:31
URL: http://www.winkvist.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback