Caol Ila 18 yo

Jag gillar Islay-whisky. Allting jag har provat därifrån hittills har vunnit min eviga kärlek och respekt. Jag tror helt enkelt att de passar min norrländska attityd: Älska mig eller hata mig, jag bryr mig inte.Ni får mig som jag är. För en person som druckit Bells vid en liten fjälltjärn en gång, så blir en rökig whisky som en dröm. För om man tänker sig att man sitter vid en fjällsjö med en kompis. Det är lugnt och fridfullt, och ni är de enda människorna inom några mils avstånd. Ni har promenerat med packning hela dagen. Ni är helt slut...

 

Inte fan är det en Macallan man vill ha då? Visst vill man ha en whisky lika vild som ens omgivning då? Alltså just en rökig whisky. Det är lite därför jag älskar rökiga whiskys. De påminner mig om frihet helt enkelt.

 

Caol Ila uttalas 'cull-eela', vilket betyder”Islays sund” på gaeliska. Hector Henderson grundade Caol Ila 1846, och det gjorde succé direkt. Framförallt blended industrin var som galna i Caol Ila’s whisky, så det var dit det mesta av de 700 000 liter som de bryggde varje år gick. Caol Ila har tre standard buteljeringar. Dessa är 12-årig, 18-årig och en Cask Strength. Även en 25-åring släpps med jämna mellanrum.

 

Den är ljust guldaktig till färgen. Doften ger ifrån sig fin rök och honung. En tydlig fruktighet, som jag bestämmer till sura gröna äpplen, finns också i tydliga inslag. Samman med detta rider en syrlig citrusdoft som balanserar allting. Mycket angenäm doft.

 

Till smaken så är det den kraftiga röken som dominerar. Den tar över dina smaklökar från första stund, och först när jag verkligen anstränger mig så lyckas jag även hitta de sura gröna äpplen som ingick i doftkartan. Så småningom hittar även ett tydligt inslag av nötter, men det är allt. Lite sälta finns förresten också med. Eftersmaken är lång och ganska torr.

 

Låtval: The islander (Nightwish)

 

Betyg: 2@ av 5 möjliga.

 

Sammanfattning

 

Jag förstår inte själv varför jag inte gillar denna whisky. Jag älskar ju rökiga whiskys annars, men denna faller mig verkligen inte i smaken. Den är inte dålig, men jag gillar den bara inte. Tycker den har för utvecklad röksmak. Det är många som prisar Caol Ila, och visst kan jag förstå varför, men jag själv kommer inte göra det. Jag vidhåller att röken tar över för mycket i smaken, och det gillar jag inte. Dock tycker jag ni ska prova den själva och komma till en egen slutsats om vad ni tycker om den.

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för din kommentar.

Det låter dock som att mitt budskap blev lite luddigt.

Jag tycker själv att integrationen måste bli bättre och menar på att detta inte är en rasistisk tanke.



Men däremot är SD ett missnöjesparti som blivit stora just p.g.a. detta problem och enligt mig får det många svenskar att bli lite mer extrema i sina åsikter. SD öppnar en fri väg för de som faktiskt har rasistiska åsikter men förut inte vågat ge uttryck för detta och det är dessa människor jag kallar moderna rasister. De som inte gärna erkänner sin främlingsfientlighet men nu fått ett redskap att gömma sig bakom just eftersom SD är så otroligt noga med att påpeka att de inte är rasister.



Jag är även medveten om att det finns de som är med i eller stöder partier som inte håller med om allt men det finns det inom alla partier. För att inte skriva ihjäl mig har jag valt att generalisera om än på ett mindre plan.



Tack ännu en gång och jag hoppas att det blev mindre luddigt :)

Det är en viktig diskussion som tål att upprepas.

2009-01-31 @ 00:04:38
URL: http://mrshearts.blogg.se/
Postat av: Johanna

SV: Ja, men all snö hade ju inte behövt komma på samma dag, eller hur? =)

2009-02-07 @ 05:21:23
URL: http://ovart.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo du motion kommer de bli av :)

Ska på Yoga idag och Pump på onsdag så vi börjar lugnt :P Vet ju att jag kommer fuska sista helgen den här månaden för då är det partaj... :S

2009-02-09 @ 07:08:12
Postat av: Anonym

whiskey whiskey whiskey! jag kommer nog aldrig att fröstå det där..?=)

2009-02-18 @ 20:02:05
URL: http://siemprealgo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback