Zeunerts Höga Kusten

Ännu fler klassiker. Denna gång är det Zeunerts höga kusten öl, som jag druckit åtskilliga liter av hemma på altanen i Bergsbyn ljuva sommarkvällar. Det var faktiskt farfar som introducerade det för mig när jag var 18 år, och han och farmor var på besök.

 

Zeunerts ligger släkten Nyberg (min far heter Nyberg) varmt om hjärtat. Så långt jag kan minnas så har vi druckit Zeunerts julmust och julöl under högtiderna, och min farfar jobbade också där fram tills han gick  pension. Jag har det alltså i blodet, och jag gillar verkligen allting dom gör.

 

Zeunerts är ett norrländskt bryggeri med högkvarteret i Sollefteå, där det grundades 1857. De har på senare år fått internatonell uppmärksamhet sedan deras lager öl ”Zeunerts Original” vann guldmedalj i VM 2004. Tyvärr drabbades företaget av ekonomiska problem i början av 2000-talet, och man blev då uppköpta av Kopparbergs bryggerier. Numera heter man ”Zeunerts i Norrland AB), och fungerar som ett dotterbolag till ägaren. Namnet Zeunerts kommer efter den förre ölmästaren Christoffer August Zeunert som jobbade på bryggeriet mellan 1859 och 1865.

 

Så jag kanske är lite partisk i mitt omdöme här, men vafan, här har jag inga regler.

 

Jag har låtit den stå i kylen i ca 20 minuter för att få rätt temperatur då jag ska dricka den. Tyvärr har jag inga Zeunerts glas, som jag annars brukar dricka det ur då jag är hemma i Norrland. Ska snarast införskaffa det!

 

Använder mig av ett kupat Norrlands guld glas istället. Den är ljust bärnstensfärgad och ger ett aptitligt intryck. Jag har skrivit det förut, men skriver det igen: Jag anser verkligen att utseendet har stor betydelse för smaken av ölen. Finns det något vackrare än en klar, gyllenbrun lager öl?

 

Doften har en brödig ton med inslag av malt och aprikos. Det kittlar lite retligt i näsan av skummet, som lägger sig vackert i ett högt tak.

 

Jag behöver några klunkar för att kunna skilja ut smakerna. Beskan märks ganska omgående och är medelstor. Den har en ganska balanserad smak, så man får vänja smaklökarna innan du kan fånga alla toner. Den är klart brödig, och du märker även av malten i den. Jag hittar även här ett inslag av aprikos eller något liknande, dock är jag ensam om det. Fick under denna öl sällskap av Sofia, som höll med mig helt i alla smaker förutom aprikosen. Det där med smaker är ju väldigt individuellt, men jag anser att aprikosen finns där. Kan tycka att eftersmaken är lite väl klen, men det brukar den ju vara på lager öl.

 

Låtval: Good Riddance (Green Day)

 

Betyg: 4@ av 5 möjliga.

 

Anekdot: Detta öl gör sig allra bäst varma sommardagar när man sitter vid havet, och kan kyla det i vattnet. Minns en sommarkväll för några år sedan när jag satt vid Ångermanlands-älven och metade och drack detta öl. Ljuvligt!

 

Sammanfattning

 

Detta är en blandning mellan ale och lager öl, så smaken kan vara lite speciell första gången man provar den. Förhoppningsvis kan man se över det och njuta av den, då det är ett riktigt bra, prisvärt öl. En flaska 50 cl på 5.3% går på 14.90. Klart godkänt. Kan rekommendera detta till alla som gillar öl. Det funkar vid alla tilfällen, såväl på grillkvällar med kompisgänget som en hemmakväll med stereon. Störst behållning har du dock av det en riktigt varm sommardag.

 

Vänner,

 

Skål!

 

Och glöm inte:

 

När vi har druckit alkohol så kör vi inte bil, och ringer inte samtal till den person våra hjärtan klappar för

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback