Ölprovning 14/11 2008

Senast vi hade en provning var för ganska exakt ett år sedan. Nu var det fan på tiden igen! Kändes som en bra grej att skriva om här också. Förhoppningsvis kommer jag kunna skriva om många fler provningar här framöver också.

 

Plats: Min lägenhet

 

Antal närvarande personer: 7

 

Namn: Jag (Adde), storebror David, William, John, Anders, Jörgen och Ulrik

 

Stämning: På topp! Alla var väldigt otåliga på att få hugga in på den första ölen.

 

Ja som sagt så var stämningen på topp. Men det är klart, fredagar och öl är ju som piff och puff, går klockrent hand i hand. Först in var storebror och William, därefter anlände alla i rask takt. Det snackas först lite skit, som sig bör, innan det var dags för den första ölen.

 

Alla öl bedömdes på en skala från 0-5. Omdömet 0 användes bara när man ansåg att det var totalt odrickbart.

 

Anledningen till att vissa öl har 6 röster, och andra 7, var att Ulrik hade svårt att slita sig ifrån krogen i tid och därför inte kunde bedöma alla sorter.

 

Nr1

 

Namn: Brothers Thelonius

Alkoholhalt: 9.4%

Kommentarer: Det första som slår en är den stadiga rostsmaken som har inslag av knäck. Den har en kraftfull smak och avslutar med en söt eftersmak.

Snittbetyg: 2.5 av 6 röster

Mitt betyg: Jag gav den direkt en stark 5a. Den påminde mycket om de belgiska trappist ölen som jag är väldigt förtjust i. Den hade en kraftfull smak, direkt smak som fick mig på fall. Toppbetyg! De andra, förutom David,  var dock inte lika förtjusta.

 

Nr2


Namn:  Innis & Gunn oak aged beer

Alkoholhalt: 6.6%

Kommentarer: Lovar mycket med en fruktig doft. Smaken är komplicerad och svårbedömd. Den är bitter med inslag av aprikos och honung.

Snittbetyg: 1.7 av 7 röster

Mitt betyg: En väldigt speciell öl. Jag hade stora förhoppningar på detta, men det levde tyvärr inte upp till förhoppningarna. Bitterheten är väldigt tydlig och får karakterisera hela ölen, tyvärr. Alla var enstämmiga i detta omdöme, och ölen får klassas som kvällens besvikelse. En svag 2a från mig.

 

Nr 3

 

Namn: St Peters cream stout

Alkoholhalt: 6.5%

Kommentarer: Et tjockt mättande öl, med smak av grädde och anis.

Snittbetyg: 2.4 av 7 röster

Mitt betyg: Nä detta gillade vi inte. Skulle man rangordna smakerna och vad det skulle ha kunnat bli så låter det ju lovande. Resultatet var dock ingen höjdare, och jag gav den en 2a i betyg.

Bonuskommentar: ”Om man inte har råd med så mycket så köper man en sån här. Den håller hela kvällen, för man vill inte dricka upp det”. Sagt av Jörgen.

 

Nr 4

 

Namn: Nils Oscar god lager

Alkoholhalt: 5.3%

Kommentarer: Klassisk fräsch öl med tydlig smak av humle och malt. Vissa ansåg att det fanns ett inslag av hallon, eller möjligtvis smultron i eftersmaken. Då de andra inte höll med så enades vi om att tillskriva den en smultronsmak från 20 Maj. Alla var dock överens om att det fanns en tydlig beska i eftersmaken.

Snitbetyg: 3.2 av 7 röster

Mitt betyg: Klart godkänd öl, och kan tänka mig att en iskall sådan här är helt underbar en varm sommardag. Dock är detta en provning, och det faller inte mig riktigt i smaken. Den är absolut inte dålig, men jag uppfattar den som karaktärslös och lite mesig i framtoningen. Fick således en 2a av mig. Den var dock populär hos övriga deltagare.

 

Nr 5

 

Namn: Wetterburger kloster Oktober festbier

Alkoholhalt: 5.3

Kommentarer: Vid frågan om smak så fick jag till svar: ”Ja, lite.” Andra omdömen var ”avslagen lättöl” och ”inte mkt”. Svårt att urskilja någon speciell smak på den. Allmänt vattnig bara.

Betyg: 1.4 av 7 röster.

Mitt betyg: Jag gav den 0 i betyg. Inte för att den är odrickbar, för det är den inte. Den fungerar utmärkt att supa sig full på. Problemet är att du får ut mer av ett glas vatten i smakväg.

Bonuskommentar: ”Som att ligga med ett lik”. Sagt av mig.

 

Nr 6


Namn: Leffe Bruin

Alkoholhalt: 6.5%

Kommentarer: Fyllig, rostad doft av malt. Smaken är likadan, och innehåller även slingor av knäck, jäst, lite träighet och fallfrukt.

Betyg: 3.2 av 7 röster

Mitt betyg: Ett kanonöl! Jag gillar verkligen belgiska trappiste öl, och denna är klockren. Jag gav den en stark 4 i betyg. Merparten av testskaran fann den också väldigt välsmakande.

 

Nr 7


Namn: Newcastle brown ale

Alkoholhalt: 4.7%

Kommentarer: Nötig och mild med inslag av karamell. Fin, torr eftersmak.

Betyg:  2.5

Mitt betyg: En gammal klassiker för mig. Gav den en 3a. Finns en fullständig recension här på bloggen också.

 

Ulrik tycker till: ”Att dricka ale är som att ligga med rödhåriga tjejer”

 

Nr 8

 

Namn: Wells Bombardier

Alkoholhalt: 5.2%

Kommentarer: En enig testskara hittade ord som ”metallaktig” och ”surspya” om doften. Smaken fick nöja sig med kommentarer som bitter, besk och sur.

Betyg:  1.7 av 7 röster.

Mitt betyg: Man får då lov att säga att den har en väldigt säregen smak som inte liknar något annat. Jag gav den 2 i betyg, men ska snart smaka den igen och skriva en recension på den då.

 

Nr 9

Namn: Stella artois

Alkoholhalt: 5.2%

Kommentarer: En svag doft av malt och citron kan spåras i lukten. Smaken är fräscht maltig, och med lite jod-inslag. Vi klassificerade det som saltvattens-inslag.

Betyg: 3.1 av 7 röster.

Mitt betyg: En fräsch belgisk öl. Smaklökara har dock bedövats av de mörkare öl som man redan druckit, så jag vill vänta med ett uttalande tills jag har fått dricka den igen. Jag gav den dock 3 i betyg.

 

Nr 10

 

Namn: Nils-Oscar rökporter

Alkoholhalt: 5.9%

Kommentarer: Stark doft av rökt salami. Smaken är rökig, besk och med tydligt inslag av saltlakrits. Eftersmaken är fylld av salami. De flesta av oss var eniga, men Anders simmade mot strömmen och gav den dock en stadig 4a i betyg

Betyg: 1.7 av 7 röster.

Mitt betyg: Usch. Detta var inte öl enligt min mening, och gav den således en 1a i betyg.

 

Nr 11


Namn: Red seal ale

Alkoholhalt: 5.6%

Kommentarer: Tjock, mustig och blommig doft. Kraftfull besk smak. Inslag av fyrklöver enligt någon. Bitter eftersmak.

Betyg: 3.4

Mitt betyg: Underbar. Jag gav den en stark 4. Det gjorde alla andra också, utom Ulrik som gav den 0.

Bonuskommentarer: David jämförde det med att ligga med en 16-årig oskuld. Ulrik hävdade att det var som att ligga med en 60-årig oskuld.

 

Sammanfattning

 

Ja! Detta var då mycket trevligt. Som slutsatser kan vi dra att jag, David och Jörgen drogs mer åt de mörka ölen, medans de andra föredrog de ljusa. Precis som senast så provade vi på lite för många öl, så ta omdömena på de 3-4 sista med en nypa salt. Jag kommer att recensera dem så fort möjlighet ges.

 

Testets vinnare: Read seal ale med ett snitt på 3.4 i betyg.

 

Testets förlorare: Wetterburger kloster Oktober festbier med ett snitt på 1.4 i betyg

 

Slutligen vil jag tacka alla medverkande för en mycket trevlig kväll, och för att de ställde upp och berusade sig för att ni ska kunna ta del av resultatet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback