Nils Oscar Coffee Stout

Här har vi då Nils Oscar Coffe Stout. Jag skulle egentligen prova en Duvel hade jag tänkt, men ändrade mig när jag såg denna. Min senaste stout upplevelse var en Guinness, som jag inte var direkt förtjust i.  Jämförde den med kall, blaskig kaffedrink. Hoppas denna kan ändra min uppfattning om stouts.

 

Nils Oscar brukar göra bra öl, så det ska bli intressant att se vad de har att bjuda på här.

 

Nils Oscar är ett ungt bryggeri som såg dagens ljus 1996. Det startades på Kungsholmen i Stockholm och döptes först också till Kungsholmens kvartersbryggeri. De har både bryggeri och bränneri, i Nyköping respektive Tärnö. De ägs numera av koncernen Sundberg Holding.

 

Häller upp  i ett kupat glas, och slås direkt av färgen. Den är tjockt brunsvart. Kanske egentligen mest svart. Vilket ju är en intressant färg. Ser fram emo att smaka den, mörka öl är ju mina favoriter. Skummet lägger sig i en medelhög, kompakt krona och har en lite chokladaktig nyans. Vackert!

 

Den har ett tjockt lager av olika dofter, så man får börja med att sniffa lite lugnt och låta näsan ta in allt. Sen får man ta ett uppehåll och prova igen, då är det lite lättare att urskilja allting. Det första jag märker av är mörk choklad. Och kaffe, som i en kaffedrink.  Det finns även antydan till en viss rostad sötma och lakrits.

 

Den har en klar kaffeton i smaken. Märks även av en svag beska direkt, som utvecklar sig starkare i eftersmaken, som är torr och långvarig. Chokladen finns där nu också, om än inte så dominerande som i doften. Själva konsistensen upplever jag som lite hård. Återigen måste jag göra en hänvisning till avslaget kaffe.

 

Låtval: Hittar faktiskt ingen passande

 

Betyg: 2@ av 5 möjliga.

 

Sammanfattning

 

Nä jag gillar inte stouts. Även om den här är grymt mycket bättre än Guinness, så gillar jag den inte riktigt. Men för dem som gillar Guinness så kan jag tänka mig att denna är gjuten. Men jag vill ha mer levande smaker. Så jag ger den godkänt, men inte mer.  Men ge mig trevligt sällskap och lite choklad, så kanske jag ändrar mig.


Priset ligger på 18.90 för 33 cl. Alkoholhalt 6.0%.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback