Lapin Kulta

- Såhär smakar himlen! Så minns jag att jag sa en gång för länge sedan. Det var vår och det var varmt, och vi satt ett gäng grabbar och drack Lapin Kulta. De andra hummade då ingivande och tog en till klunk. Senare på kvällen var det fest på holmen, och vi drack fortfarande Lapin Kulta. Och den var fortfarande lika god.

 

Lapin Kulta har för mig alltid varit en symbol för friheten. Det var Lapin Kulta vi köpte när vi skulle dricka öl i vår första lägenhet. Det var Lapin Kulta vi köpte när våren kom och hälsade på, med klara färger och en värmande känsla av frihet. Och det är Lapin Kulta jag tänker på när jag tänker tillbaka på de fjällenresor jag har gjort med diverse vänner. Det har alltid varit Lapin Kulta vi haft med oss.

 

Jag älskar verkligen namnet. Det är melodiskt klingande, som bara finska kan vara. Lapin Kulta. Det betyder Lapplands guld, vilket är en träffande beskrivning både om smaken och färgen på mästerverket. Ursprungligen var det ett gruvbolag som tog sig namnet under guldruschens glada dagar. Finns det några törstigare människor än guldgrävare? Den frågan ställde sig ett bryggeri. De kom fram till att svaret var nej, och flyttade till vildmarken, där prospekteringen ägde rum.

 

De gillade namnet Lapin Kulta, och ville döpa om sig. Så de köpte helt enkelt upp gruvbolaget, och tog namnet. Såväl ölförsäljningen som gruvdriften gick företaget väl i händerna, och företaget grävde bokstavligen talat guld.

 

Det är med stor spänning jag ska recensera detta öl idag. Jag kan redan nu garantera att jag kommer att vara partisk, och blanda in lika mycket nostalgi som smak i betyget. My blogg, my rules. Gillar ni inte det så... Ja köp er en egen flaska och håll käften.

 

Jag knäpper upp kapsylen. Det slingrar lite rök ur halsöppningen, och jag får svårt att kontrollera mig. Vill liksom bara skrika av glädje. Häller upp i ett kupat glas och anstränger mig för att neutralisera mina luktsinnen. Lukten är friskt aromatisk, och iallafall jag inbillar mig att friheten från de fjällbäckar som vattnet är tagen ifrån, märks i doften. Det är ingen klockrena lukter man tar upp, men malt och humle kan du direkt urskilja.

 

Ni har nog alla druckit Lapin Kulta va? Så jag behöver inte förklara hur färgen ser ut? Eller? Okej jag gör det ändå. Den är kristallklart gyllengul. Skummet har en vacker, hög krona och det finns inte en naken tjej i hela världen som är vackrare än detta. Seriöst.

 

Smaken är underbart frisk och fyllig. Lite pilsner varning nästan. Jag vill fortfarande hävda att du kan känna av både doften och smaken av fjällbäckar. Den finns där! Och självklart, en smak av frihet, kryddat med en liten beska och malt. Feelgood varning!

 

Låtval: Local Hero (Going home) (Mark Knopfler, Dire straits)

 

Betyg: 5 @ av 5 möjliga.

 

Anekdot: När jag som 17-åring bodde I min första lägenhet tillsammans med min bästa kompis, så var Lapin Kulta 3.5% 4-pack glasflaskor ett ständigt återkommande moment i vår vardag. Vi sökte inte anledningar att få ta oss en Lapin. Vi sökte anledningar att inte dricka någon. Minns inte att vi någonsin hittade någon.

 

Sammanfattning

 

Ett av världens bästa öl. Visst det är inget trappistöl, men det är Lapin Kulta. Enough said. Lapin Lulta funkar i alla lägen. På förfesten, på krogen, på efterfesten, i fjällen, en varm sommarkväll eller en kylig vinterkväll. Allra bäst passar den dock till en bastukväll i goda vänners lag. En iskall Lapin då och lyckan är fullständig. Passar också mycket bra till en saftig, välkryddad entrecoté. En flaska 33 cl Lapin Kulta 5.2% går på 11.90, och är således grymt prisvärd också.

 

Lapin Kulta är en livslång kärlek som aldrig gör dig besviken. Jag kan knappt vänta tills nästa gång jag får sitta vid en fjällsjö och ta djupa, lyckliga klunkar ur Lapplands guld.

 

En sista sak bara. Lapin Kulta ska köpas på flaska. Att dricka Lapin Kulta burköl är som att köra en Ford: Motbjudande, för man vet att det finns så mycket bättre! I Lapin Kultas fall: En Lapin på flaska. I Fords fall: Det mesta som rullar, inklusive 3-hjuling.

 

Vänner,

 

Skål!

 

Och glöm inte:

 

När vi har druckit alkohol så kör vi inte bil, och ringer inte samtal till den person våra hjärtan klappar för.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback