Ardbeg Uigeadail

(ard-BÄGG)

 

(Oog-a-dal)

 

De nämnde det med vördnad och respekt. Trots att jag var en färsking så förstod jag. Detta är inte vad som helst.

 

Jag hade svårt att välja. Laphroaig quarter cask eller Ardbeg Uigeadail. Laphroaig hade jag provat, men Ardbeg klingade ljuvare I mina öron. Jag valde att inte välja och köpte båda. Ett klokt beslut.

 

Jag väntade några veckor med att smaka på min Uigeadail. Jag ville inte skynda på det. Ville hitta den rätta stämningen och den rätta låten. En Juni-natt kom det. Det var en vacker fredag i Juni. Jag ville bara vara hemma och ta det lugnt, och plötsligt slog det mig att jag skulle prova den. Sätter på stereon på hög volym och sätter mig i soffan. Öppnar kartongen sakta och respektfullt. Tar ut flaskan och betraktar den. Det mörkgröna glaset. Den gudomligt vackra svarta etiketten. Om jag inte visste vad det stod på den så skulle jag tro att det var en flaska gift, för så ser det ut. Jag kommer aldrig slänga denna flaska. Den representerar en banbrytande punkt i mitt liv, före Ardbeg och efter Ardbeg, och den är verkligen så fin.

 

Sakta, sakta hällde jag upp 2 cl i ett glas. Betraktar färgen som är lite mörkare än gyllengul. Sniffar på det.

 

Påminner om Laphroaig, men den har något mer. En tyngd. Kraftfull pondus. Kraftig rök och havstång. Någonstans bakom detta kan jag hitta ett spår av de sherryfat som den lagrades på i slutet.

 

Pang! Det är som att få en saftig knytnäve i skallen. Detta är verkligen livets vatten. Den smakar som den luktar, fast i kvadrat. Allting annat du någonsin har druckit bleknar plötsligt, och känns väldigt mesigt. Den har en kraftigt rökig framtoning, och då menar jag inte bara att den är väldigt rökig. Den har muskler. Tänk er 100 kg bänkpress och omvandla det till rök. Det är Uigeadail! Eftersmaken är lika lång som den är rökig. Även här kan du förnimma de sherryfat som den har legat på.

 

Låtval: Waiting for the miracle (Leonard Cohen)

 

Betyg: 5 @ av 5 möjliga.

 

Anekdot: Alla som har haft den äran att få smaka av min Uigeadail har varit lika lyriska i sitt omdöme. Även ovana whiskydrickare har förälskat sig efter första sippen.

 

Sammanfattning

 

Detta är Whisky. Ska du köpa någonting någonsin så ska du köpa detta. Givetvis förutsätter detta att du kan uppskatta en rökig whisky. Även om du inte gör det, ge det en chans. Beställ in en på krogen och prova. Se sen till så att ni har 600 kr över, för risken är överhängande att ni måste springa till systemet nästa dag och köpa er en egen flaska.

 

Alkoholhalten ligger på 54.2, och därför kan lite kallt vatten i glaset vara nödvändigt.

 

En varning dock. Det finns en viss risk att ni aldrig någonsin kommer att kunna uppskatta en annan whisky efter att ni druckit detta mästerverk. Detta är helvetet i flytande form!

 

Vänner,

 

Skål!

 

Och glöm inte:

 

När vi har druckit alkohol så kör vi inte bil, och ringer inte samtal till den person våra hjärtan klappar för.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback