Zeunerts Merke

 

Ahh en Zeunerts jag inte har provat. Har varit så jäkla insnöad på höga kusten, som jag verkligen gillar, att jag aldrig brytt mig om att prova något annat. Eller, jag har druckit allting de har gjort, men aldrig provat det. Aldrig luktat eller verkligen smakat dem. Tänk vad mycket man har missat genom det.

 

Zeunerts Merke kostar 14.60 kr för en 50 cl glasflaska med en alkoholhalt på 5.3%. Det är ett mycket bra pris, och ett mycket trevligt öl också. Zeunerts kan sina grejer.

 

Den har en färg som gyllene bärnsten, med lite röda toner. Den är klar och lägger sig med ett högt, poröst skum som tyvärr sjunker ihop alldeles för snabbt.  I doften hittar du först bara det vanliga, dvs malt och humle, men när du tar ett djupt andetag kan du också hitta en doft av knäckebröd. Det är inga klara, uppfriskande dofter, men det är väl inte tanken heller. Den doftar angenämt helt enkelt.

 

Malt och humle dominerar smaken också. Den är relativt mustig, och har en trevlig, dröjande beska som lurar kvar i strpen ett bra tag efteråt. En klar överraskning var karamellinslaget som också dyker upp i eftersmaken, och som tillför en extra dimension till detta öl. Det skänker liv till smaken. Man kan även spåra ett visst citrusinslag, men det är ingen utmärkande smak.

 

Låtval: Unable to stay, unwilling to leave (Titanic Soundtrack)

 

Betyg: 3@ av 5 möjliga.

 

Sammanfattning:

 

Ett mycket prisvärt öl som är relativt okomplicerat att dricka. Perfekt som sällskapsöl! Man kan fokusera på sällskapet och ändå njuta av en fin öl, utan att smaken tar överhand. Denna kommer hädanefter att bliva min standardöl, som jag tar med mig på förfester och dylikt. Rekommenderas!

 

Vänner,

 

Skål!

 

Och glöm inte:

 

När vi har druckit alkohol så kör vi inte bil, och ringer inte samtal till den person våra hjärtan klappar för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback