Rochefort 10

Rochefort kan antingen vara den godaste ölen du har druckit, eller det äckligaste. Det beror helt på hur du hanterar den. Det ska sägas att den är mycket känslig, och lätt kan skära sig. Jag har lyckats misshandla en Rochefort så grymt en gång att det var en plåga att dra i sig den. Och vid flera andra tillfällen så har det varit det utan konkurrans bästa ölet jag har druckit. Hanteringsråd kommer lite längre ner.

 

Rochefort är ett av 7 såkallade trappisteöl, som kommer från Belgien. Det bryggs av munkarna i klostret Notre Dame de st Remy, som är en strängt tillbakadragen orden. De brygger bara så mycket som de själva anser nödvändigt, och sjänker bort överskottet till välgörande ändamål. Att skänka bort pengar till olika hjälporganisationer är förresten ett krav för att få brygga trappisteöl.

 

Det har bryggts öl i omgångar i detta kloster ända sedan 1595, men produktionen har lagts ned i omgångar då klostret bränts ned och blivit förstörd vid ett par tilfällen. Nu har det bryggts öl sedan 1899, och vi hoppas det ska fortsätta i all evighet. Produktionen ligger på 18 000 hektoliter per år och är uppdelat på 3 olika sorter vid namn 6, 8 och 10. Rochefor t 6 är riktigt sällsynt, och bara 1% av den totala produktionen utgörs av denna.

 

Den är härligt mustig till färgen. Tjockt brun med en hög kompakt skumkrona som lägger sig fint ganska snabbt. Den är precis så smakrik som den ser ut att vara.

 

Nu är det ca ett år sen jag senast drack Rochefort 10, eftersom Varbergs system inte längre tillhandahåller den i stt ordinarie utbud. Jag var dock inne i himmelriket i förrgår (Systembolaget i Umeå), och där hade de ett grymt öl utbud så jag passade på att införskaffa några när jag hade chansen. Den har en väldigt aromatisk doft, med inslag av choklad, nötter och apelsinskal. Den finns också en rostad ton som jag identifierar som brända mandlar, dock utan att vara helt säker. Den är svår att identifiera riktigt. Tyvärr så dricker jag den ur ett vanligt högt ölglas, och det gör att det blir lite svårare att identifiera allting än om man hade druckit ur ett kupat ölglas.

 

Lagom till Kalle Anka så tar jag den första sippen, och slås som alltid av den kraftiga smaken. Alkoholhalten ligger på höga 11.3%, men det är inte den jag pratar om. Den märks faktiskt inte alls. Det jag menar är verkligen att du blir chockad när du smakar den. Den biter tag i hela strupen och fyller ut hela din kropp med sin underbara smak på en gång. Lite som när du dricker snaps, det känns i hela kroppen direkt. Den är extremt mustig och smakar kraftigt av choklad, aromat, nötter och lite apelsin. Den har en ganska kraftig beska med en rostad ton, som mynnar ut i en långvarig eftersmak som är helt överlägsen något annat jag har provat. Jag njuter av varje klunk jag tar, och det är med sorg i själen som jag bjuder mina kära släktingar att smaka av denna underbara öl.

 

Låtval: Världens bästa låt enligt just dig. Inget annat duger åt denna tungviktare.

 

Betyg: 5@ av 5 möjliga.

 

Anekdot: Jag drack detta med min bror första gången, och det var ett förtrollat ögonblick. Vill minnas att vi bägge två direkt korade det till världens bästa öl.

 

Sammanfattning

 

Tja vad ska man säga? Detta är helt enkelt öl för en kung. Ska du dricka öl bara för att, så skippa denna öl. Vill du ha en finare öl för att bara njuta av tillvaron, skippa detta öl. Vill du dock få njuta av känslan att faktiskt bara vara vid liv, och att det är något högst värdefullt, så ska du köpa detta öl. Men bara en. Märk väl, detta ska inte missbrukas. Dels för att skallen din kommer väga flera ton om du dricker mer än en, men också för att öl blir just aldrig bättre än såhär, och det ska man inte slösa med. Det kostar dessutom 37 kr för 33 cl, vilket det faktiskt är värt. Även om det är extremt dyrt. Drick det med andakt.

 

Förhållningsregler:

 

Var ytterst noga med att inte skaka om flaskan det allra minsta. Pga jäsningen så svämmar det då över när du öppnar den, och enligt mig får det smaken att skära sig. Så var noga med att den står stadigt hela tiden. Låt den sedan anta rumstemperatur innan du ställer in den i kylen i ganska exakt 10 minuter. Håll glaset snett när du häller upp, och låt det skumma rejält. Låt sedan stå någon minut så att skummet lägger sig och smakerna har gått runt varandra och bildat en union. Njut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback