Kung

Kung. Någonting jag har märkt är att denna öl rör upp känslor. Alla har en åsikt om Kung. Vissa älskar den, resten hatar den. Finns inte så många neutrala i denna fråga, det är antingen eller. Jag tillhör den älskande klassen, och försvarar alltid ölet så tappert jag kan. Eller försvarar... Jag ger min syn på varför jag tycker den är så bra. Nu ska den dock recenseras, så vi får se vad den har att komma med idag.

 

Den är blekt gyllengul till färgen. Skummet lägger sig medelhögt, och är kompakt och rasar inte ihop direkt, vilket jag gillar. Finns inget värre än öl där skummet börjar så lovande, men sen bara lägger sig och lämnar kvar ”snötoppar”. Men Kungen levererar!

 

Doften är den typiska humle och malt, liksom de flesta andra lageröl som finns därute på marknaden. Det är ju lite därför jag har tröttnat så fullständigt på alla lager och pilsneröl, för jag hittar egentligen ingen skillnad på dem. Tuborg Guld, Mariestads Export, Eriksberg osv... Vad är det egentligen för skillnad? Egentligen? Det som gör att Kung utmärker sig här är den neutrala doften, som gör att du inte direkt känner malt och humle doften. Det är allt.

 

Smaken följer mallen, med en viss brödighet och svagt inslag av citrus. Beskan är enligt mig det bästa med detta öl, då det är perfekt synkat för att ge ultimat smak. Det är inte dominant beska, men den är medelhög, och ger ett bra avtryck.

 

Låtval:  Big Balls (AC/DC)

 

Betyg: 4@ av 5 möjliga

 

Anekdot: Jag har lyckats med bedriften supa bort en karta Kung... Två dagar i rad! Lyckligtvis hade jag/vi 4 kartor sammanlagt och lite annat smått och gott.

 

Sammanfattning

 

Kungen skall regera. Jag tvekar med betyget... Det stod mellan en trea och en fyra. Fyra känns på tok för högt, för jag har gett otrolig mycket bättre öl lika bra eller sämre betyg. Likväl så får det en fyra i betyg, pga prisvärdheten. Kung är ett såkallat ultimat-öl som funkar lika bra iskall på sommaren, som precis närsomhelst annars. 10.60 kr för 50 cl och 5.2% får väl anses som det absolut bästa köpet man kan göra, om man räknar kronor. Det finns bättre lager/pilsner öl, men just priset gör att det är så grymt bra. Kungen är min backupöl. Dvs av 6 öl jag dricker en kväll så är de 4 sista som regel Kung. För de är grymt goda och billiga. Som jag skrev förut så finns det många som inte gillar Kung, och jag kan förstå dem. I början tyckte jag humle smaken var på tok för utpräglad, men nu några år senare har jag väl kanske vant mig eller något... För nu gillar jag det skarpt!

 

Skål för det tamefaan!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback